czwartek, 10 grudnia 2015

Design: Gdy kreatywność króluje!


Po raz kolejny przekonujemy się, że ograniczenia w projektowaniu nie istnieją.
Co jest kluczem do sukcesu?
Ambitni ludzie z "otwartymi" głowami i wykładowcy umiejący wydobyć z uczniów to co najlepsze. Obejrzyjcie kolekcję nietypowych temperówek, stworzonych przez studentów Free University of Bolzano. Zadanie polegało na reinterpretacji przedmiotu codziennego użytku, a postawionym wymaganiem było skupienie się na samej czynności ostrzenia ołówka; nie tylko na formie wizualnej produktu.
Co powstało? 
Wiele niekonwencjonalnych produktów, których przeznaczenie nie do końca zawsze jest czytelne.



Luca Mantenuto stworzyła np. składającą się z kilku elementów kolekcję temperówek kształtem przypominających pędzel. Każda ma inny element ostrzący, który nie koniecznie używany jest w tradycyjny dla nas sposób, czyli poprzez umieszczenie w nim ołówka.



Marinetta Gorassini postawiła na prostotę i funkcjonalizm, tworząc przypominające pilniczek do paznokci ostrzałki. Ich drewniane wykończenie i obłe kształty pozwalają wygodnie korzystać z produktu.




I najbardziej odjechany projekt od Isabelli Sebalt czyli biustonosz ostrzący ołówki papierem ściernym. Ciekawy pomysł, który na pewno znajdzie sporo zwolenników wśród panów ;) Wzorniczo mało ciekawe ale warunek projektu, podkreślający niestandardowe metody ostrzenia uważamy za spełniony w 100% ;).





Zadania, które angażują projektanta nie tylko na płaszczyźnie umiejętności technicznych (warsztatu) ale również kreatywności to świetny sposób na sprawdzenie potencjału. Ta ostatnia jest obecnie jednym z kluczy do odniesienia sukcesu. Szczególnie w konkurencyjnym świecie designu, gdzie każdy prześciga się swoją pomysłowością i innowacyjnością. Rynek oczekuje więcej nowości ponieważ klienci stają się bardziej świadomi. Coraz częściej wolimy zapłacić więcej za rzecz, która nas zaskakuje pomimo, że jej przeznaczenie nie do końca jest znane.





Rodzi się pytanie: czy design powinien iść w stronę modowego "ready to wear" czy wyszukanego "high fashion"? Czy powinniśmy tworzyć coś, co usprawnia nasze życie czy w kontrze: skłania nas do interakcji, logicznego myślenia, analizy
Społeczeństwo staje się coraz bardziej wygodne i większość z nas dąży do usprawnienia wykonywanych na co dzień czynności, ale czy to dobry kierunek? Wg mnie nie, ponieważ jesteśmy coraz mniej zmuszani do użycia swoich szarych komórek, a każda rzecz od jedzenia po zakupy jest nam podana na srebrnej tacy z napisem "smacznego". Coraz mniej w nas zaradności i umiejętności logicznej oceny sytuacji; przestajemy działać instynktownie bo "inni" myślą za nas. Pytanie jest jedno: do czego to prowadzi?

Artur

4 komentarze:

  1. sama studiuję wzornictwo i projektowanie produktu, ale takich cudów nigdy nie widziałam hihi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i o to nam właśnie chodzi, aby Czytelników zaskakiwać a trochę też skłaniać do przemyśleń :)

      Usuń
  2. Biustonosz ostrzący ołówki - świetny! I mówię to jako kobieta :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) Opcja dwa w jednym więc jest praktycznie!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...