niedziela, 3 lipca 2016

Let's talk: HOP Design, czyli polskie wzornictwo w dobrej formie!



HOP Design to marka, która pomimo stosunkowo krótkiego czasu mocno wpisała się w mapę polskiego wzornictwa. Siła ich projektów tkwi w prostocie i dbałości o najdrobniejszy detal. Dzięki solidności i czerpaniu z tradycji rękodzieła zyskali sobie szerze fanów, które ciągle się powiększa. Każdy produkt jest tworzony z myślą o zaspokojeniu wysokich wymagań klientów, dla których najważniejszymi cechami jest trwałość i komfort użytkowania.

 Ostatnio linia pościeli by HOP Design, wykonana w 100% z bawełny zdobyła rekomendację do konkursu "Dobry wzór 2016", a kilka miesięcy temu seria lamp Totem otrzymały nagrodę Must Have. Trzonem zespołu są dwie osoby: Kinga - absolwentka krakowskiej ASP zajmująca się projektowaniem oraz Konrad odpowiadający za część komercyjną marki. 

Arch/tecture przepytało HOP Design pod wieloma aspektami, nie przedłużając: zaparzcie kawę i... życzę miłej lektury! 




1. Dla każdego pod tym pojęciem kryje się coś innego, nie ma dla niego jasnego, klarownego określenia. A czym dla Was, jako projektantów jest design?
Konrad: Moglibyśmy toczyć wielogodzinne dyskusje na ten temat. Każdy inaczej pojmuje design i pewnie co innego ma przed oczyma gdy słyszy ten termin. Ja o dizajnie mówię wtedy, gdy jakiś produkt czy usługa jest zaprojektowana i przemyślana, a nie wytworzona przypadkowo.
Kinga: Design to myśl wiodąca określająca kształt lub funkcje danego produktu, jeśli używamy słowa design mówiąc o produkcie to ten produkt powinien być zaprojektowany, przemyślany, od samego pomysłu po funkcje i kształt, użytkowanie i cały cykl życia produktu.





2. Rewelacyjne lampy Totem wywołały wokół HOP Design sporo szumu. W czym tkwi moc tego projektu?
Konrad: Lampa TOTEM jest bardzo blisko polskiej tradycji projektowania. Na początku XX wieku w Krakowie grupa artystów i rzemieślników pod nazwą Krakowskie Warsztaty zaczęła tworzyć produkty użytkowe. Dużo tam było prac z drewna, wtedy bardzo popularnego materiału. Kinga pochodzi z krakowskiej rodziny o artystycznych korzeniach, a mozaiki jej dziadków wciąż można podziwiać na krakowskich elewacjach. Seria lamp TOTEM była wyrazem hołdu do tych czasów, a najmocniejszą inspiracją były drewniane zabawki projektu Zofii Stryjeńskiej.
Kinga:  Tak, potwierdzam. Lampy TOTEM to przykład projektu którego punktem wyjścia była chęć zwrócenia uwagi na świetne  polskie rzemiosło, którego zazdroszczą nam na zachodzie. Trafiliśmy na Podhalu na mistrzów w toczeniu drewna, których jest coraz mniej, bo brakuje dla nich następców i zleceń. Jako projektantka czuję odpowiedzialność przy wyborze miejsca produkcji i chętnie korzystam z lokalnych manufaktur.

3. Marce HOP Design przyświeca zasada "dobre, bo polskie"?
Konrad: Nie mamy kompleksów! Polskie projekty i polska produkcja stoją na wysokim poziomie. Kochamy również energię, którą kipi nasz kraj, nasza młoda gospodarka. Nie wstydzimy się na zagranicznych targach mówić o polskiej jakości. Ale daleko nam do nacjonalizmu. Wolę zasadę "dobre, bo dobre" niż "dobre, bo polskie" :).






4. Materiał ma znaczenie, bo...?
Kinga: Materiał wybrany dla danego produktu powinien być adekwatny do swojej funkcji. Wybierając materiał zwracam szczególną uwagę na jego właściwości. Np. projektując linię pościeli PURE, które w tym roku zostały docenione w konkursach “must have” oraz “Dobry Wzór” wykonaliśmy tytaniczną pracę nad badaniem i selekcją odpowiedniej tkaniny. Czy jest coś ważniejszego niż materiał w pościeli?
Co ważne, projektując produkty do wnętrz, najchętniej sięgam po naturalne materiały. Są one najbardziej przyjazne i komfortowe dla człowieka, a kontakt z nimi dostarcza przyjemnych bodźców. Po prostu obcowanie z nimi jest zgodne z ludzką naturą.

5. Jesteście dobrymi obserwatorami. Wasze projekty są proste, praktyczne ale nie nudne; wydają się trafiać idealnie w obecne gusta konsumenta. Na rynku wzornictwa rzeczywiście w tym momencie króluje minimalizm?
Konrad: Dziękuję za miłe słowa. Trendy cały czas się przeplatają i coraz trudniej mówić o tym, że któryś z nich króluje. Jak się coś dobrze robi to zawsze znajdzie się konsument, w którego gust uda się trafić.
Kinga: Chyba najbardziej obecny jest trend skandynawski, minimalistyczny. Osobiście lubię minimalizm z odrobiną duszy. Na mojej białej ścianie w kamienicy jest miejsce na lustro ze złotą barokową ramą :) Uwielbiam taki eklektyzm!






6. Uważam, że drewno to materiał, który nigdy nie wyjdzie z mody. Daje wiele możliwości obróbki, o czym chyba przekonaliście się sami w trakcie tworzenia swojej serii lamp. Jego siła tkwi w tej "plastyczności"?
Kinga: Drewno to ciepły materiał, miły w dotyk. To naturalnie genialny materiał! Natura przez miliony lat udoskonalała swoje dzieła. A my teraz możemy korzystać z tego dorobku.
Drewno może mieć różne właściwości, każdy z typów drewna jest inny - jeden nadaje się do toczenia, a inny na deski do krojenia.
Jako projektant uważam, że drewno daje wielkie możliwości i nigdy nie wyjdzie z mody. Co ważne, Polska ma rewelacyjnych stolarzy i świetną tradycję pracy z drewnem.

7. Bardzo imponuje Wasze przywiązanie do tradycji. Kreujecie, ale nie za wszelką cenę. Czego dowiedzieliście się podczas podróży do podstaw rzemieślnictwa, jakie problemy stanęły na Waszej drodze?
Kinga: Zaczęłam jeszcze bardziej szanować ich pracę. Często ludziom się wydaje, że wszystko są wstanie sami zrobić chałupniczo. Ale wiedza i doświadczenie jaką posiadają rzemieślnicy sięga czasem wielu pokoleń wstecz. Oni najlepiej wiedzą jak wykonywać swoją pracę i można się od nich wiele nauczyć. To jest niezwykle inspirujące - spotkania z mistrzami w swoim fachu i rozmowy z nimi. Nikt nie wie tak dużo o materiałach jak ludzie pracującymi z nimi na co dzień, od lat.
Łącząc wiedzę i doświadczenie rzemieślników z nowymi technologiami oraz estetycznym wyczuciem można osiągnąć naprawdę wiele.






8. Wasz team jest dwuosobowy, podział ról jest jasny czy bardziej płynny?
Konrad: Nasz team jest więcej niż dwuosobowy. W sumie jest nas pięcioro.
Kinga: Pięcioro na stałe. A współpracujemy z wieloma artystami i projektantami zewnętrznymi, a także innymi specjalistami przy tworzeniu nowych produktów.

9. Dużo podróżujecie po Polsce, rozmawiacie z ludźmi, poznajecie ich opinie. Jak ocenicie nasz rodzimy gust wnętrzarski? Jako naród mamy nad czym pracować?
Konrad: To bardzo subiektywne. Ciężko oceniać, co się nam Polakom podoba, a co nie. Mnie osobiście co innego dziwi: często człowiek nie ma problemu z wydaniem 5 tys. zł na telewizor czy 80 tys. zł na auto. Ale kiedy ma kupić sofę, na której spędza najwięcej czasu to często wybiera byle co i szuka oszczędności rzędu kilkaset złotych. Ludzie nie doceniają atutów droższych produktów takich jak dobre materiały, ergonomia czy ponadczasowość.
Kinga : Ja obserwuję bardzo dużą zmianę w ostatnich latach. Rośnie świadomość Polaków, coraz częściej dostrzegają różnice pomiędzy kiepskiej jakości masowym produktem a czymś co będzie służyć przez lata i jest dobrze zaprojektowane.
Gusta również się zmieniają cały czas i coraz więcej jest fajnych produktów produkowanych i projektowanych w Polsce. Polacy je doceniają i często wybierają.






Konrad i Kinga: Dzięki za miłą rozmowę. Zachęcamy do odwiedzania naszej strony www.hop-design.eu oraz naszego fanpage’a facebook.com/HOPdesign.eu.




1 komentarz:

  1. Świetne wzornictwo, bardzo mi się podoba :) U siebie mam trochę inne rozwiązanie, bo bez osłonek - sama żarówka.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...